• news
  • خانه
  • اخبار و مقالات
  • اخبار
  • مدیرعامل اولین اپراتور خصوصی پست ایران: تا دو سال آینده، تعهداتمان در پروانه را اجرایی می‌کنیم

مدیرعامل اولین اپراتور خصوصی پست ایران: تا دو سال آینده، تعهداتمان در پروانه را اجرایی می‌کنیم

 با آقای مهندس حسین رضایی در دفترش گفتگو کردیم؛ در یک عصر زمستانی و در ساختمانی با نمای چوبی مدرن، که اپراتور اول پست خصوصی ایران در طبقه‌ی نخست آن جای دارد؛ رضایی پس از سال‌ها تجربه در عرصه‌های دیگر همچون ارتباطات و فناوری اطلاعات، از تیرماه ۱۳۹۷ مدیرعامل یک ساختار جدید در اکوسیستم پست و لجستیک ایران است؛ گفتگوی ما با لبخند او و این جمله‌اش تمام شد: راه طولانی و امیدبخشی در پیش داریم!

 

هم‌اکنون موضوع لازم‌الاجرا شدن فعالیت اپراتور در چه مرحله‌ای است؟

اولین اپراتور خصوصی پست ایران، پس از برنده شدن در مزایده‌ی انتخاب کارورهای خصوصی پست، پروانه‌ی رسمی فعالیت‌ش را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اسفند ماه ۱۳۹۶ گرفت و با سرعت ساختار اجرایی خود را شکل داد؛ ما در اپراتور اول خصوصی پست، با رویکردی نوآورانه و با هدف ارتقای کیفیت خدمات پستی در ایران،‌ فعالیت خود را کلید زده‌ایم؛ ماه‌هاست که واحدهای مختلف ما مشغول توسعه‌ی مدل درآمدی و البته فراهم کردن الزامات قانونی برای شروع رسمی فعالیت هستند و هم‌زمان در حال مذاکره و تعاملی چندجانبه با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستیم... همه‌ی این فرایندها عملا به نقطه‌ی نهایی خود رسیده‌اند و منتظریم تا موافقت‌نامه‌ی پروانه را با سازمان امضا کنیم. این تفاهم، به معنای شروع رسمی فعالیت ما در بازار پستی ایران خواهد بود. با توجه به هماهنگی‌های صورت‌گرفته شاید تا زمان انتشار این مصاحبه، شاهد تحقق این موضوع باشیم.

وقتی از اپراتور اول خصوصی پست حرف می‌زنیم، به این معناست که اپراتور خودش هم فعالیت پستی انجام خواهد داد؟

خیر. انجام فعالیت پستی ماموریت مستقیم اپراتور اول خصوصی پست ایران نیست. سازمان ما بر اساس تجربه‌ها و مشاوره‌های کلان، مطمئن شد که بازار پست و لجستیک ایران ابعاد واقعی بسیار بزرگتری دارد و پر است از فرصت‌های جدید؛ ایده‌ی شرکت در مزایده هم با همین اطمینان در سازمان مطرح شد... اما اپراتور اول خصوصی پست، خودش هرگز وارد انجام عملیات پستی نخواهد شد؛ فعالیت اصلی ما، معماری و اجرای ﻳﻚ اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ ﭘﺎﻳﺪار و ﺳﻮدآور ﺑﺮای ﺗﻤﺎمی ﻓﻌﺎﻻن پستی‌ای است که عضو ﺷﺒﻜﻪ‌ی پستی اپراتور می‌شوند؛ کار اصلی ما طراحی و استقرار خدمات نوین پستی متناسب با نیازهای مردم و کسب‌وکارها، مدیریت روابط اقتصادی و حقوقی شبکه‌ خدمات پستی اپراتور که به نام «فراپست» معرفی خواهد شد و مهم‌تر، تضمین کیفیت خدمات برای مشتریان است.

پس در شبکه‌ی پستی اپراتور اول پست خصوصی ایران، قرار است چه اتفاقاتی بیفتد؟

شبکه‌ی پستی اپراتور اول، یک شبکه‌‌ی یکپارچه، قابل توسعه و کارآمد از فعالان حوزه‌ی پستی تعریف شده است؛ در واقع ارتباطات متنوع میان این اعضا، که خدمات‌دهندگان جانبی به آن‌ها و همین‌طور نهادهای مالی و هسته‌های نوآوری هم بخشی از آن‌ها هستند، شبکه را می‌سازد؛ اپراتور می‌خواهد کسب‌وکارهای پرتعداد کوچک و بزرگ پستی را توانمندتر کند؛ بهتر بگویم، اپراتور اول پست خصوصی ایران، می‌خواهد یک سری نگاه و تعریف تازه از خدمات را هم به مشتریان خدمات پستی و هم به خود فعالان پستی معرفی کند؛ رویکردی که ماه‌هاست برای طراحی و اجرای آن یک تیم قوی از نیروهایی با تخصص و تجارب مکمل یکدیگر مشغول بحث، طراحی، مذاکره و شکل‌دهی پروتوتایپ هستند. اپراتور اول پست خصوصی ایران، شبکه‌ی پستی خود را طی یک بازی برد ـ برد با همه این اعضا می‌سازد.

هر عضوی از گستره‌ی جمع‌آوری، ارسال و توزیع‌کنندگان مرسولات، خدمات‌دهندگان حوزه‌ی لجستیک، توسعه‌دهندگان دانش و بازار لجستیک، تأمین‌کنندگان خدمات نرم‌افزاری و... می‌تواند عضوی از شبکه‌ای که گفتیم باشد. تلاش ما هم این است که با معماری دقیق این شبکه و شناخت نیازهای واقعی فعالان پستی و مشتریان، به استانداردسازی و ارتقای کیفیت و کمیت خدمات پستی برسیم.

یک کلیدواژه‌ی مهم در فرایندهای ما «هم‌افزایی» میان فعالان صنعت پستاست؛ این تجمیع توان‌ها و تلاش برای تکمیل زنجیره خدمات، حتما به توسعه‌ی اندازه و ظرفیت بازار پستی منجر خواهد شد؛ رشد سرانه مرسولات ماموریت مهمی است که اپراتور برای رسیدن به آن همه‌ی توان خود و اعضای شبکه‌ی پستی‌اش را به کار می‌گیرد. امید ما هم این است که پروانه‌ی فعالیت اپراتور، بتواند نقش مهمی در حمایت از فعالان پستی داشته باشد؛ ما به یک چتر حمایتی اندیشیده‌ایم که سازوکارهایی مانند روابط پرتنش با اصناف و چالش‌های پرتعداد مشتریان خدمات پستی را تسهیل کند؛ یکی از محورهای مهم مذاکرات ما با سازمان تنظیم مقررات هم استفاده از ظرفیت‌های این هویت قانونی جدید، در کاهش حواشی بازار پستی است.

 از فعالان پستی گفتید؛ سوال این است که اولین اپراتور خصوصی پست ایران، چه گروهی از مشتریان را هدف قرار می‌دهد؟ اساسا برای مشتریان پستی قرار است چه خبرهای تازه‌ای داشته باشید؟

علاوه بر فعالان پستی که مشتریان اصلی اولین اپراتور خصوصی پست ایران هستند، تمام سازمان‌‌های دولتی که در حوزه‌ی پست و لجستیک فعالیت می‌کنند و همچنین سازمان‌هاییکه فعالیت پستی در آن‌ها ترافیک و حجم بالایی دارد، در گروه مشتریان اپراتور اول خصوصی پست قرار می‌گیرند.

در کنار این‌ها، تمام صنایع و سازمان‌های خصوصی که در بخشی از آن‌ها فعالیت پستی یا لجستیک انجام می‌شود، در گروه مشتریان ما قرار دارند. اپراتور اول پست خصوصی ایران، نیازسنجی گسترده‌ای را درباره‌ی مشتریان کنونی خدمات پستی انجام داده است و مزیت‌های رقابتی مهمی را نسبت به رقبای خود دارد؛ ما مدعی هستیم که ساختار چابک و جوان بخش خصوصی، انطباق بیشتری با فضای امروزی کسب‌وکار در ایران دارد؛ این انطباق را در طراحی مدل درآمدزایی و همچنین تضمین خدمات پستی اعضای شبکه‌مان خواهید دید.

پیش‌بینی می‌کنید که اپراتور اول خصوصی پست، در سال ۱۳۹۸ چه سطحی از فعالیت در کشور را پوشش خواهد داد؟

ببینید مطابق الزامات پروانه، در گام نخست و برای سال اول ده مرکز استان به عنوان حوزه‌ی اولیه‌ی تعهدمان برای فعالیت اپراتور اول خصوصی پست تعیین شده است؛ ما در همین ابتدای سال اول، ده شهر را به رگولاتوری اعلام و تاییدیه را دریافت کرده‌ایم اما اپراتور اول خصوصی پست، به این حوزه‌ی فعالیت محدود نخواهد شد و در برنامه‌ی پیش ‌رو، به سرعت این پوشش را گسترده‌تر می‌کنیم؛ پیش‌بینی ما این است که در پایان سال اول و یا حداکثر در میانه‌‌ی سال دوم، بتوانیم کل تعهدات توسعه‌ی پروانه را که پوشش همه‌ی شهرهای بالای ۳۰ هزار نفر جمعیت است، محقق کنیم. امیدواریم در نهایت مردم طعم دلچسب تازه‌ای از خدمات پستی را بچشند؛ همان طور که امیدواریم فعالان کوچک و بزرگ این اکوسیستم، در میان تهدیدها و فرصت‌های این روزهای دشوار تحریم‌ها، با کمک اپراتور اول پست خصوصی ایران بتوانند قوی‌تر و کارآمدتر باشند.

بسیاری از مخاطبان ما، درباره‌ی آینده‌ی تیپاکس و ارتباط آن با اپراتور ابهام دارند؛ رابطه‌ی این دو نهاد را چگونه تعریف کرده‌اید؟

انتخاب به‌عنوان اولین اپراتور پستی کشور قطعا با اتکا به بیش از نیم قرن تجربه‌ی تیپاکس در ارائه‌ی خدمات پستی اتفاق افتاده است. تیپاکس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات پستی در شبکه‌ی اپراتور اول خصوصی پست به فعالیت خود ادامه داده و برنامه‌های گسترده‌ای هم برای توسعه‌ی فعالیت خود دارد. با این حال، از دیدگاه اپراتور، تیپاکس و سایر فعالان پستی، اجزای در هم تنیده‌ی یک اکوسیستم را تشکیل می‌دهند و کلیه‌ی مجوزها، حمایت‌ها، همکاری‌ها و فرصت‌سازی‌هایی که در قالب قرارداد فی‌مابین اپراتور تیپاکس در اختیار شرکت تیپاکس قرار می‌گیرد، در اختیار سایر فعالان شبکه‌ی فراپست نیز قرار خواهد گرفت.

ما در اپراتور، تفاوت یا بهتر است بگویم امتیازی را برای یک فعال نسبت به فعالان دیگر قائل نخواهیم بود. تلاش خواهیم کرد با ایجاد هم‌افزایی و فراهم‌سازی زمینه‌های لازم، مشارکت برد-برد این فعالان را در ارائه‌ی خدمات پستی به مشتریان نهایی محقق سازیم.

مطابق قوانین، در بازاری فعالیت خواهید داشت که دو اپراتور دیگر نیز حضور دارند. به نظر شما بازار پستی ظرفیت این تعداد اپراتور را دارد؟

اجازه بدهید صراحتا درباره‌ی این سه اپراتور و نوع ارتباطی که با یکدیگر خواهند داشت، صحبت کنم. شرکت ملی پست با سابقه‌ای در حدود یک قرن فعالیت خود، منشاء خدمات فراوانی به مردم این سرزمین بوده است. اگرچه مطابق قانون اساسنامه شرکت ملی پست، نظام نسبت به آزادسازی خدمات پستی اقدام نموده است ولی با باقی ماندن سه حوزه‌ی «تمبر»، «کدپستی» و «مرکز تبادلات بین‌المللی پستی یا اصطلاحا شبکه‌ی اصلی تجزیه و مبادلات»، این شرکت کماکان به فعالیت خود ادامه خواهد داد. دومین اپراتور خصوصی پست نیز با سابقه‌ی روشن اعضای کنسرسیوم تشکیل‌دهنده‌ی خود، قطعا یک بازیگر جدی بازار پستی خواهد بود. با این حال، اعتقاد داریم، نوع خدمات شرکت ملی پست، مدل کسب‌وکاری اپراتور دوم و طرحی که ما برای کسب‌وکار خود مشخص کرده‌ایم، در عمل نه تنها به ایجاد رقابت بین این سه اپراتور منجر نخواهد شد بلکه قابلیت ایجاد زمینه‌های جدی همکاری را نیز دارد. از طرفی براساس برآوردهای ما و سایر مطالعات جدی که در کشور انجام شده است، بازار پستی و ظرفیت‌های نه‌تنها بالقوه، بلکه بالفعل جابه‌جایی بسته‌ها و نامه‌های پستی کشور، به حدی بزرگ است که این سه اپراتور در صورت ادامه‌ی تمرکز بر مدل‌های کسب‌وکاری فعلی خود، حداقل تا ۵ سال آینده، وارد فاز رقابتی جدی نخواهند شد.

و حرف آخر؟

در ماه‌های اخیر، وقتی که تدوین برنامه‌ی پنج ساله و برنامه‌های تفصیلی کوتاه‌مدت را در دست انجام داشتیم، متوجه شدیم با وجود اتفاقات بسیار خوبی که در یک سال گذشته در داخل اپراتور و در تعامل با دولت، فعالان پستی و مشتریان پستی رخ داده است و تیم اجرایی اپراتور، مقدمات شروع فعالیت جدی اپراتور را به حد مناسبی فراهم کرده‌اند، برای رسیدن به اهداف خود، هنوز راهی طولانی را در پیش داریم؛ مسیری دشوار و در عین حال، پرجاذبه و پرکشش. شخصا هرگاه نیم‌نگاهی به اهداف بزرگی که برای زمینه‌سازی استقرار شبکه‌ی فراپست می‌اندازم و لحظات دست‌یابی به تک‌تک این اهداف را به خاطر می‌آورم، با اشتیاق به اهداف پنج سال آتی نگاه می‌کنم و مشتاقانه و حریصانه لحظات تحقق آن‌ها را انتظار می‌کشم. با تیمی که در اپراتور در کنار هم مشغول کار هستیم، با حمایتی که هلدینگ فاخر از اپراتور دارد، با ظرفیت‌های بالای شرکت‌هایی که با اپراتور قرارداد یا تفاهم‌نامه‌های همکاری در شبکه‌ی فراپست را منعقد کرده‌اند، با شرکت‌ها و تیم‌های متعددی که در حال مذاکره برای اتصال به شبکه‌ی اپراتور اول هستند و به بازار روبه‌رشد خدمات پستی که نگاه کنیم، امیدواری ما به آینده‌ی روشن فراپست واقعی‌تر به نظر می‌رسد.

چاپ