• news
  • خانه
  • اخبار و مقالات
  • اخبار
  • رییس هیات‌مدیره‌ اولین اپراتور خصوصی پست ایران: چالش‌های تحریم برای صنعت پست را جبران می‌کنیم

رییس هیات‌مدیره‌ اولین اپراتور خصوصی پست ایران: چالش‌های تحریم برای صنعت پست را جبران می‌کنیم

 

به گزارش روابط‌عمومی اپراتور، دکتر مهرداد فاخر رییس هیات مدیره اولین اپراتور خصوصی پست ایران درخصوص تحریم‌ها و تبعات ناشی از خروج شرکت‌های بین‌المللی پستی از ایران، با اشاره به اینکه عدم ثبات بازار، نوسانات نرخ ارز و محدودیت‌های مبادلات بین‌المللی، معضلات زیادی را در چند ماه اخیر برای صنعت پست ایجاد کرده است، گفت: «با آغاز تحریم‌ها که منجر به خروج شرکت‌های بین‌المللی از ایران شد، این مشکلات بیشتر شده است. با این حال شرکت‌های کوریر سرویس و شرکت‌های پستی داخلی، اکنون این خدمات را تا حدودی پوشش می‌دهند. این پوشش برای نیاز فعلی کشور نه تنها کافی نیست، بلکه برخی در حال سوء‌استفاده از این فضا هستند. این برای بازار و صنعت پست التهاب ایجاد می‌کند.»

وی با تاکید بر اینکه با خروج شرکت‌های بین‌المللی از ایران، ممکن است برای کوریرها و شرکت های پستی ایرانی که به صورت بین المللی سرویس دهی می کنند فرصتی به وجود آورد تا فقط بخشی از فرآیند این سرویس‌ها را ارائه دهند، ولی مطمئنا بدون چالش نخواهد بود، گفت: «واقعیت این است که در حال حاضر این خدمات را همه ما نمی‌توانیم به نحو احسن انجام دهیم، مراد از ما در این جا شرکت های پستی و کوریری داخلی هستند. لذا این تحریم‌ها شاید فرصتی باشد برای شرکت های کوریرسرویس که بتوانند فقط قسمتی از بازار را به دست بگیرند. ولی این به خودی خود یک چالش بزرگ برای اپراتور است، چرا که اپراتور باید در بخش بین‌الملل این برنامه را یکی از اولویت‌های خود قرار دهد تا با اجرایی شدن آن بتواند زیرساخت، شبکه و درگاه‌های لازم برای شرکت‌های کوریری و پستی را به وجود بیاورد. تا این شرکت ها بتوانند با توجه به خروج شرکت‌های بین‌المللی از ایران، سرویس نهایی را با همان کیفیت و قیمت‌های مناسب به مردم ارائه دهند.»

رییس هیات مدیره اولین اپراتور خصوصی پست ایران با تاکید بر اینکه تحقق این هدف نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه دولت است، افزود: «درحال حاضر ما با چالش بزرگی مواجه هستیم و آن چالش این است که دولت آن طور که باید، این صنعت را حمایت نمی‌کند و متاسفانه در حمایت‌هایی هم که صورت می‌گیرد، یکپارچگی لازم وجود ندارد. البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نوع خود، کمک‌هایی کرده‌اند، ولی کافی نیست.»

فاخر در پاسخ به این سوال که اپراتور اول بخش خصوصی در جهت بهبود کیفیت سرویس‌های پستی و ایجاد سرویس‌های جدید چه اقداماتی انجام داده است، گفت:«هنوز موافقت‌نامه اپراتورها با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تکمیل نشده و بر اساس آن چه که در گفتگوی خبری معاون محترم پستی سازمان آمده است، قرار است این موافقت‌نامه‌ها تا ماه آینده تکمیل و اجرایی شود. اما در مجموع، اپراتور می‌تواند ۴ اقدام اصلی از جمله بازارسازی و توسعه بازار صنعت پست، ایجاد زیرساخت، ارتقای خدماتی که از طریق شرکت‌های پستی زیرمجموعه به صورت بالقوه ارائه می‌شود و طراحی و پیاده سازی خدمات جدید پستی را انجام دهد. ان شالله پس از اینکه موافقت‌نامه در ماه آینده قطعی شد، مدیرعامل محترم اپراتور اول از این خدمات رونمایی خواهد کرد.

فاخر در رابطه با الزامات پروانه اپراتور خصوصی پست ایران و برنامههای تیپاکس گفت: اپراتور اول و تیپاکس دو سازمان مستقل از هم و مجزا هستند. تیپاکس به عنوان یک شرکت کوریر سرویس کار خودش را ادامه می‌دهد، در حالی که اپراتور اول پستی یک چتر حمایتی است برای شرکت‌های کوریری و پستی که عضو شبکه‌اش هستند؛ و عملیاتش را از طریق شرکت‌های عضو این شبکه انجام می‌دهد.

دکتر مهرداد فاخر با اشاره به این که هر شرکتی که بخواهد در سطح بین‌المللی خدماتی ارائه دهد نیاز به حمایت‌های دولت دارد، گفت: «به عنوان مثال شرکت دی اچ ال اگر حمایت های دولت آلمان را نداشت نمی‌توانست تا این اندازه گسترده شود، ما نیز از آن جا که اعتقاد داریم این صنعت متعلق به ایرانیان است و هزاران سال پیش توسط ایرانیان پایه‌گذاری شده است؛ اگر می‌خواهیم شرکت های کوریر سرویس و پستی‌مان را به عنوان بازیگران اصلی منطقه معرفی کنیم نیازمند حمایت‌های این چنینی هستیم.»

وی افزود: «مطمئن هستم که در صورت حمایت دولت، از اپراتورهای خصوصی پستی، برای ایجاد زیرساخت، شبکه و درگاه، از آن پس شرکت‌های کوریری و پستی ایرانی خواهند توانست از پس بازار برآیند و مشکلات کمتری خواهیم داشت. ولی تا به آن کیفیت و خدماتی که مردم ایران لایق آن هستند برسیم، نیازمند یکپارچگی و استمرار در این حمایت و کمک‌های دولت هستیم».

چاپ